mandag 29. juni 2009

Forbrukslån saved my summer

At uhell kommer sjelden alene, har vel vært en kjensgjerning før ordtaket ble oppfunnet. Det at uhellene skulle gro like progressivt som gresset i år, kunne ikke ha passet dårligere. I forrige måned oppsto det en misforståelse med kundebehandleren på Lånekassen, slik at jeg venter en faktura i på 16 000,- i juli. Fra før av har jeg gått rundt i tre ukers tid med tannpine, og kontrollen henviste til flere tannlegebesøk fremover. Og på toppen av det hele så er jeg i siste måned av leiekontrakten og boligjakt venter.

Om jeg så sarkastisk skal si det selv; Dette er virkelig noe som får meg i sommerstemning og tanken på en fin sommerferie.

Jeg studerte økonomi på videregåendenivå hvor jeg berget en sterk 2´er og derfor langt fra å være et økonomisk geni. Men situasjonen var så lei at jeg vurderte i et par uker å ta opp et lån, forbrukslån eller kredittkort. Dette er en løsning jeg måtte ty til i 2007 som student i England. Da var ikke et forbrukslån/studentlån noe som helst problem.

Jeg kontaktet umiddelbart min faste bank. Hvor jeg hadde et tidligere lån som det gjensto 15 000,- på.
Jeg fortalte situasjonen og at jeg ønsket å låne 15-20 000,- samtidig som jeg doblet avdragene per måned. Dette var helt uaktuelt siden kundebehandleren kunne dokumentere at ”hele” 2/16 av inntekten min gikk til Nordicbet. Derfor ville de verken gi meg forbrukslån eller kredittkort.
Hadde jeg enda hatt en historie som tilsa at jeg er en upålitelig betaler med betalingsanmerkninger, ville jeg forstått saken. Er man ikke uskyldig til det motsatte er bevist i Norge da?
Mange mener at gambling er umoralsk fornøyelse og tenker umiddelbart på tap og fortapte liv. Siden jeg er fra østlandet ønsker jeg å sette gambling opp mot jakt. Hva er forskjellen i utgangspunktet mellom å bruke penger på våpen og ammunisjon, og det å levere en tippekuppong tre ganger i uka? Jeg vet ikke hva som er humant eller uhumant, men en kompis av meg fikk låne mer penger for å dra på villmarkstur til Alaska en måned før jeg var i samme i bank.
Uansett så møtte jeg veggen, og jeg fikk oppleve at tiden med lojalitetsforhold mellom bank og kunde, tydeligvis sang på siste vers. Jeg sa opp kontrakten med barndomsbanken umiddelbart og byttet til banken rett over gata. Men de kunne heller ikke gi meg noe lån, enkelt og greit fordi jeg ikke hadde høye nok tall fra forrige likning, hvor jeg var student. Selv med fast jobb å vise til kunne de ikke hjelpe meg med noe lån.
Tydelig å se at finanskrisen kanskje ikke har lagt seg riktig enda. I fra å kunne låne penger til student til å nekte en med fast inntekt, synes jeg virker noe tøft.

Jeg har som de fleste overhørt bankreklamene om at man kan låne penger til hvilken som helst drøm, gjerne gjort på under 10 minutter. Nå var kanskje ikke mitt formål til lån av penger en drøm, men det må da gjelde like mye for mareritt også?
Min realitet ble at jeg tilslutt fant en låneformidler som kunne tilby meg et forbrukslån, men da måtte jeg også sende inn dokumentasjon på absolutt på hver krone, samt stille kausjonist.

Det kostet kanskje blod, svettte og noen brente broer med enkelte banker, men nå krysser jeg iallefall fingrene for første gang på en solrik sommerferie :)
Og om det bare blir regn så har jeg nå fått råd til både regnfrakk og sydvest :P

Jeg høres kanskje lykkelig ut som har fått et forbrukslån med ugunstig rente, og det kan stemme delvis, men for meg ble det en seier når jeg fikk skrevet under på låneavtale med banken. Noe som sier litt om tilstanden og kriteriene for å i det hele tatt få et lite lån i banken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar